måndag 6 december 2010

Odyssevs

Den 20.11.2010 var jag i Khvn på den kungliga teatern och upplevde Wagneroperan "Tristan och Isolde". Kul upplevelse även om föreställningen nog kändes typ avdammad.

Under tågresan fick jag tillfälle att bekanta mig med Odyssevs (1922) av James Joyce (1882-1941), borde kanske läsas på engelska. I 18 kapitel, skrivarter och teman, får man under en dryg dag, den 16 juni 1904 ca kl 8-02 följa Leopold Bloom och hans vänner i Dublin. Boken gör en modern resa med Homeros´Odyssevs och texten

blir till en medvetandeström som blir till spännande

övningar i konsten att läsa, lyssna och förstå.

Den 16 juni är för Joyce-supportrar "the Bloomsday". Det är en dag då man äter njure.

Efter denna läsning känner jag att jag vuxit en smula.

På hemresan träffade jag bekanta i Lund , Hanna i Helgeandskyrkan, Johan, Mats o Agneta.

På samma r esa hälsade jag ä ven på pappa John på Elvagården i Vartofta där jag också träffade Inger, min skolkamrat Bernts mamma. Trots snöyra hann jag, tack vare en trevlig och energisk busschaufför, med bussen till tåget i Falköping.

0 kommentarer: