fredag 4 januari 2008

Bileams dag

Bileam, han med den talande åsnan, kunde både förbanna och välsigna. Han fick av en kung i uppdrag att förbanna fienden. På vägen dit vägrade åsnan som han satt på att gå vidare. Till slut blev Bielam så arg att han slog åsnan.
Då vände sig åsnan om och sa till Bileam: Vad har jag gjort dig?
Bileam svarar: du gör mig till åtlöje ....
Bileam blev då varse en ängel som istället gav Bileam uppdraget att välsigna.
Bileam svarar sedan sin första uppdragsgivare: Välsigna är mitt uppdrag, Guds välsignelse kan jag inte häva ..... Jag ser honom - men inte nu, jag skådar honom - men inte nära. En stjärna stiger fram ur Jakob, en spira höjs ur Israel. (4 Mosebok 22-24)
Även om det i första hand förstås är Trettondag jul med krubba, jul och stjärntydarnas och stjärnans söndag så är denna Bileam är kär vän till mig. Han har förstås profetians gåva och jag gillar hans rättframma naivitet och undrar lite över hur denna med flera liknande berättelser har hamnat i en bok som kommit att utgöra den kristna världens heliga skrifter.

0 kommentarer: