tisdag 8 januari 2008

Den vita stenen

Åt den som segrar skall jag ge den vita stenen och namnet på den känner bara den åt vilken jag ger den.
Ungefär så står det att läsa i Johannes uppenbarelse-bok (kapitel 2) i bibeln.
Man kan säga att vi alla har fått en hemlighet att bära på, ja, att vi själva är den hemligheten, t o m för oss själva. Att finna namnet på den stenen är detsamma som att hitta hem, hitta hem till den trygga platsen i sig själv. Namnet finner jag när jag i mig själv möter mig själv som hemmet och tryggheten. Då blir det alldeles uppenbart vilket namnet är. Det kan också läsas som att den vita stenen står för himlen och jag vet att jag vid ankomsten till himlen möter mig själv med namnet på den vita stenen och att jag har fått komma hem och bli den jag verkligen är.

0 kommentarer: