tisdag 9 juni 2009

Jonas Gardell

Ett sjudagarslån fick mig att snabbläsa Jonas Gardells bok "Om Jesus". Boken var en fin restarter för det fromma tänkandet. Jonas är som bäst när han som predikant bryter igenom universitetsspråket och han gav mig en hel deel aha-upplevelser. Boken kom mig att mer intensivt reflektera över företeelser inom teologin och livet i största alllmänhet. Läste också idag en kritisk artikel av Xigol Bångh i Ad Lucem (1-2/09) om boken.

En för mig intressant iakttagelse som Bångh gjort är att Gardells fond är det svenska enhetssamhället, Billings folkkyrka och svensk väckelsefromhet.

Jag har via boken aktualiserat begrepp och namn som exegetik, systematik, dogmatik, hermeneutik, kritisk bibelsyn, liberalteologi, kärna, relevans, Jesu enkla lära, narrativ teologi, Henry Cöster, Wittgenstein, språkspel, familjelikhet, text som bild, Wien, 1870-1914, estetik, det sublima, patristik, sociologisk läsning, psykologisk läsning, existentiell bibelsyn, konservativ bibelsyn, fundamentalism, argumentativ teologi, evangelisk läsning, uppenbarelse, verbal- och realinspiration, eskatologi, information, predikan, folkkyrka, nationalstaten, lutherdom, humanism, Paul Ricoeur, gemenskap, Edmund Husserl, struktur, högkyrklighet, ekumenik, dialog, Karl Barth, kerygma och en hel del diakonal och praktisk teologi, läsprocess, (läsare - text - händelse), perspektiv, paradigm, Ernst Bloch, fenomenologi, Wilhelm Dilthey, Schleiermacher, Midrach, Frankfurtskolan, Dorothe Sölle, politisk teologi (förundras - släppa taget - göra motstånd), kristendomsfascism, queer, befrielseteologi, mamma och pappa.

0 kommentarer: