tisdag 16 juni 2009

Sinnesrobönen

Sinnesrobönen

Gud ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
ich förstånd att inse skillnaden.

Sinnesrobönen (längre variant)

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.
Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst.
Låt mig aldrig misströsta
om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.
Och låt mig aldrig tvivla på förståndet
bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.

Bön om förlåtelse (några texter hämtade från "söndagsmässan, Härlanda kyrka")

Gud, nu öppnar jag mig för dig.
Inför ditt ansikte lyfter jag fram
det som jag har stängt in.
Allt som blev halvt och ofärdigt
lämnar jag i dina goda händer.
Allt som blev misslyckat och undangömt
lämnar jag inför dina kärleksfulla ögon.
Allt som blev dunkelt och smärtsamt
lämnar i din trygga famn.
Ny öppnar jag mig för din förlåtelse
som gör det möjligt att leva.

Tackbön

Gud, vi tackar dig
för att du kommer till oss med upprättelse
och befrielse genom din Son, Jesus, ristus.

Brödsbrytelsen

Detta bröd bryts åt öster för alla som älskar Gud
- våra systrar och bröder som är hinduer och de människor som är buddister,
- för våra systrar och bröder som är muslimer och för det judiska folket.
Detta bröd bryts för att ära och väälsigna allla människor.
Vi ber att vi en dag skall bli ett.

Detta bröd bryts åt söder för jorden, vattnet, elden och luften som omger,
värmer och bär oss.
Vår girighet har förstört, plundrat och raqserat dessa element.
Detta bröd bryts för att ära och välsigna Moder jord.
Vi ber om fortsatta möjligheter för henne att ge liv och grönska.

Detta bröd bryts åt väster för de fattiga och hemlösa,
för alla dem som inte har något bröd.
Detta bröd bryts för att jorden en dag skall bli ett hem för hela
mänskligheten och ge rum åt oss alla.

Detta bröd bryts åt norr för det som är trasigt inom oss;
barnet inom oss som har sårats och kränkts.
Det som har gått sönder av ensamhet och misslyckande.
Vår hälsa som har förstörts av sjukdom och förlust.

Detta livets bröd bryts för att ära och välsigna,
för att värma och förena alla som har samlats här.
Vi ber att vi en dag kommer att känna helheten som finn i Kristus.

Detta bröd, som vi bryter är en delaktighet av Kristi kropp.
Så är vi, fastän många, en enda kropp, för alla får vi del av ett och samma bröd.

Tackbön

Tack för din närvaro i vår värld,
tack för att vi har fått ta emot dig i bröd och vin.
Fyll oss med den lovsång som bär oss
alla livets dagar. Amen

0 kommentarer: