torsdag 25 juni 2009

Paul Ricoeur

Kommunikation på bristningsgränsen är rubriken på en avhandling om Paul Ricoeurs (1913-2005) filosofi och är skriven av Bengt Kristensson Uggla (BKU). Boken är utgiven 1994 på Brutus Östlings förlag Symposion samt författaren.
BKU undersöker kommunikationens villkor och möjligher och vad Ricoeur eventuellt kan ha att bidra med i det teologiska tänkandet.
Den finlandssvenske teologen Björn Vikström har också skirvit en avhandling om Paul Ricoeur; Verkligheten öppnar sig. Läsning och uppenbarelse i Paul Ricoeurs bibelhermeneutik, Åbo akademi 2000.

https://www.abo.fi/student/doktorsavhandlingartf

På adressen nedan finns i Finsk Tidskrift nr 8-9 år 2001 en artikel där Björn Vikström i kortform tar upp avhandlingens ämne.

http://web.abo.fi/org/finsk_tidskrift/pdf/FT_8-9_2001.pdf


I samband med min egen läsning av avhandlingen fomulerar jag små kom-ihåg-lappar, funderingar, associationer, tankeförlängningar och åsnebryggor.
Ricoeur försöker överbrygga och motverka ett dualistiskt förhållningssätt mellan ande och materia.
Kroppen är vår kontakt med världen.
Kommunikation.
Subjektets förhållande till objektet.
Inifrånperspektiv respektive utifrånperspektiv.
Min egen reflektion: Jag är i ett hus och ser ut på världen respektive jag är ute och ser ett hus.
Begreppens värld.
I en annan bok Slaget om verkligheten, Filosofi, Omvärldsanalys, Tolkning, Symposion 2002, med Bengt Kristensson Uggla som författare , inleds den filosofiska diskussionen med hjälp av några kartblad. På den s.k. TO-kartan, före 1500 och upptäcktsresandets tid, är världen 3-delad. Det är en andlig karta. För resor användes andra kartor. Där finns Europa, Asien och Afrika skilda åt av Nilen, Don och Medelhavet, och denna värld omges av ett oändligt kosmos. Kartan är, enligt BKU, en konkretisering av en medeltida världsbild, den handlar om livets mening. Asien ligger i kartans övre del som är östorienterad. I mitten ligger Jerusalem som är en helig stad för judar, muslimer och kristna. Den tredelade världen passar också väl in på den bibliska berättelsen om att mänskligheten härstammar från Noas tre söner; Sem, Ham och Jafet.
"Varje karta är, liksom varje annan avbildning av verkligheten, en produkt av mänskligt handlande och formad av sina konkreta historiska förutsättningar. Därmed är den också alltid inskriven i maktrelationer. Det går aldrig att åtskilja kartans makt från maktens karta. Kartans tillkomst är präglad av dess historiska bakgrund och som tidsdokument är den ett uttryck för en alldeles speciell blick på världen, samtidigt som den öppnar en möjlig värld för den som håller kartan i handen", skriver BKU.
Människans mänsklighet är ej grundat i något slags förhöjt medvetande (Sartre) utan den mänskliga existensen är grundad i gåvan. Människan är både mottagare och handlande. Människan har mänsklig frihet och ej gudomlig frihet. Att vilja är inte att skapa.

0 kommentarer: