måndag 15 juni 2009

Perfekta ljudet

En kompis försökte med hjälp av elektronik, inspelad musik och lurar skapa det perfekta ljudet i sitt eget hem.

När jag såg och hörde det kände jag att något fattades. Frågan för mig löd: Vad är det perfekta ljudet?

Igår, när jag satt i bilen och lyssnade på radio hörde jag ett inslag som behandlade bl.a. "absolut gehör". Med i inslaget fanns gotlänningen Babben Larsson som tydligen har bra gehör (ty: gehören). Hon sa att hon inte kan ha lurar när hon lyssnar till musik. "Jag behöver den rumsliga upplevelsen", sa hon.

I helgen lyssnade jag tillsammans med Jimmi och Jenny på några raspiga stenkakor med Alice Babs, Benny Goodman m.fl. Där fanns den rumsliga upplevelsen med och blev för mig till det perfekta ljudet.

Det tycks mig som om det perfekta ljudet kan ha flera sidor: Bl.a. dels den rumsliga där ljud och rum bildar en enhet och dels det rena ljudet, som bara finns inne i huvudet, med eller utan yttre stimuli.

0 kommentarer: